VeNoM
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2005
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Biała Podlaska
|
Wysłany: Śro 15:44, 17 Sie 2005 Temat postu: Oznaczenia przy relasach filmowych |
|
|
CAM
Cam znaczy, ze film byl nagrywany w kinie, najczesciej cyfrowa kamera video. Czasami uzyty zostaje mini statyw fotograficzny, jednak nie zawsze jest to mozliwe, wiec obraz moze sie trzasc. Takze miejsce filmowania bywa rozne, moze to byc przod, ale takze bok, tak, wiec obraz moze byc przekrzywiony pod roznym katem. Jesli boki sa obciete wlasciwie, nie bedzie to zauwazalne, chyba, ze pojawia sie napisy. D¡wiek nagrywany jest przez pokladowy mikrofon kamery, przez to jego jakosc nie jest zachwycajaca, a czasem, zwlaszcza w komediach, slychac odglosy widowni.
TELESYNC (TS)
Telesync jest nagrywany tak samo jak CAM z ta roznica, ze podlacza sie zewnetrzne zrodlo dzwieku (podlaczenie do gniazda sluchawek w fotelu). Wyizolowane w ten sposob zrodlo dzwieku nie zawsze musi byc jakosciowo dobre, poniewaz jakies zaklocenia moga sie przedostac do sciezki. Czasami telesync filmowany jest w pustym kinie, albo z kabiny projekcyjnej profesjonalna kamera, dajac lepsza jakosc obrazu. Jakosc telesync'ow rozni sie drastycznie, wiec najlepiej jest najpierw sciagnac sample (probke), albo uzyc programu do podgladu. Czesto cam i telesync sa mylone.
TELECINE (TC)
Maszyna telecine kopiuje film cyfrowo ze szpuli. D¡wiek i obraz powininny byc bardzo dobre, ale niestety sprzet do tworzenia takich kopii jest wyjatkowo drogi, wiec tc sa rzadkoscia.. Ogolnie film bedzie w poprawnym stosunku bokow, chociaz 4:3 telecine'y tez sie zdarzaja. Przykladem moze byc Jurrasic Park 3 TC zrobiony ubieglego roku. TC to nie Time Code - czyli licznik czasu podczas filmu.
SCREENER (SCR)
Pre kaseta vhs, wysylana do sklepow i w rozna inne miejsca w celach promocyjnych. Screener jest dostarczany na kasecie vhs i jest zwykle w stosunku bokow 4:3 (pelnoekranowy), chociaz screener'y letterboxed tez sie trafiaja. Glownym problemem jest tu wiadomosc, ktora przewija sie na dnie ekranu (prawa autorskie i antypirackie informacje). Kasety te czasami zawieraja unikalny numer seryjny, do ktorego przypisuje sie osobe, do ktorej kaseta zostala wyslana. Taki kod oczywiscie musi byc usuniety, dlatego mozecie sie spodziewac czarnego prostokata przyslaniajacego czesc obrazu. Czasami trwa to kilka sekund, ale na niektorych kopiach dzieje sie tak przez caly czas trwania filmu. Z zaleznosci od kopii i konwersji jakosci screener'ow roznia sie, moga byc doskonale (robione z kopii Master), a takze bardzo slabe (stara nagrywarka vhs...).Screene'y w wiekszosci sa przenoszone na VCD, ale kilka prob do SVCD nastapilo.
DVD - SCREENER (DVDscr)
To sama sytuacja jak ze zwyklym screener'em, z ta roznica, ze ten zostal przeniesiony z DVD. Zwykle 16:9, ale bez dodatkow, ktore pojawiaja sie w komercyjne kopii. Ewentualne informacje (o prawach autorskich itp.) sa zawarte w czarnych pasach na dole lub gorze, wiec nie zaslaniaja obrazu. W zaleznosci od umiejetnosci osoby przenoszacej, dvdscr powinien byc bardzo dobry. Zwykle przenosi sie na SVCD albo divx / xvid.
DVD RIP (DVDRip)
Kopia wydania na DVD. Czeste sa kopie z wydan pre detalicznych. Jakosc powinna byc doskonala. DVDrip'y wypuszczone sa na SVCD i divx / xvid.
VHSRip
Przeniesione z detalicznej kasety video, glownie filmy skaterskie / sportowe i pornograficzne.
TVRip
Epizod TV, ktory jest albo z sieci albo z satelity wysylany do sieci kilka dni wczesniej (czasami migota). Niektore programy moga byc w wersji surowej (nieobrobionej), zawierac dodatkowy material, komentarze itd. PDTV jest nagrywany za posrednictwem cyfrowej karty pci TV, ogolnie dajac najlepsze rezultaty. Wypuszcza sie je na SVCD / VCD / divx / xvid.
WORKPRINT (WP)
Workprint jest kopia filmu, ktora nie zostala jeszcze skonczona. Moze brakowac w niej scen, d¡wieku, muzyki, a jakosc moze byc od marnej do doskonalej. Niektore wp roznia sie bardzo od koncowego rezultatu. Czasami moga zawierac dodatkowe sceny. Glownie dodawane sa do zbioru filmow jako dodatek.
WIDESCREEN (WS)
Film w formacie 16:9 lub cienszym, zwykle 1.80:1 do 2.50:1.
FULLSCREEN (FS)
Film w trybie pelnoekranowym, stosunek bokow szerokosci do dlugosci wynosi 1.33:1 (4:3).
PROPER
Zwykle oznacza sie tym nowe kopie, ktorych poprzedniczki byly gorsze jakosciowo, np. proper dostanie wersja WD, ktora wydana zostala po wersji FS.
NUKED
Kopia zostala skasowana z jakiegos powodu ze spisu.
LIMITED
Oznacza, ze film pojawil sie w okreslonej liczbie kin.
STV
Film nie trafil na ekrany film, zostal wydany od razu na dvd/vhs.
iNTERNAL - oznacza, ze dany release jest tylko wewnetrznym danej grupy i nie jest oficjalnie przedstawiany na scenie
DSRip - rip z TV, sygnal cyfrowy, ale przepuszczany przez analogowa karte w trakcie ripowania - jakosc - wiecej niz TVRip, mniej niz PDTV/HDTV ripy.
RERIP/REPACK (bledy jakiegokolwiek rodzaju wychwycone przez grupe wydajaca (badz inna) wymuszajace ponowne wydanie danego releasu)
CE - Collector's edition - wydanie kolekcjonerskie, czesto mylone z wersjami rezyserskimi
SE - Special edition - wydanie specjalne, ale co sie za tym kryje, bog raczy wiedziec smile.gif specyfikacja zazwyczaj zamieszczona w plikach nfo (imho jest to typowy "wyciagacz kasy" od klientow kupujacych oryginalne DVD)
PE - Producer's edition - wydanie producentow - jeden jedyny raz spotkalem sie z oznaczeniem (Halloween bodajze, dluzszy o jakies 23 minuty, o ile mnie pamiec nie myli)
LD - Laser Disc - w sumie dawno juz nie widzialem ripow z dyskow laserowych, minimalnie gorsze od tradycyjnych DVDRipow
ML badz ME - Mulitilingual edition (czasami BL badz BE - Bilingual edition) - czyli wersje zawierajace dwie lub wiecej sciezki dzwiekowe - bardzo rzadkie
Proporcje Ekranu i Inne
WS - WideScreen - format szerokoekranowy, np. 16:9
FS - FullScreen - format pełnoekranowy 4:3
RECODE
Jest to wcześniej wypuszczona wersja przefiltrowana przez TMPGenc w celu usunięcia napisów, poprawienia kolorów, itd. Wersje te mogą wyglądać lepiej, ale nie są pochwalane. Oczekuje się po prostu od grup, że będą korzystały z własnych źródeł.
REPACK
Przepakowane. Jeśli grupa udostępni złą wersje, wypuści repack który naprawi problemy.
NUKED
Film może być Nuked (odrzucony, zjechany) i usunięty z różnych powodów. Poszczególne strony robią to za złamanie ich zasad (np. 'Żadnych wersji telesync'), ale jeżeli film jest poważnie skaszaniony (brak ścieżki dźwiękowej przez 20min, CD2 to inny film/gra, itp.) wtedy nastąpi globalne 'zjechanie' i ludzie rozpowszechniający taki film będą tracić punkty. Filmy oznaczone jako 'Nuked' mogą i tak dostać się do usenetu czy programów p2p, więc lepiej jest sprawdzić, jaka była pierwotna przyczyna 'zjechania'. Jeżeli grupa zorientuje się, że coś jest nie tak, sama może poprosić o Nuke'a dla danej pozycji.
Lista najczęstszych przyczyn, za które film (najczęściej DVDRip) może dostać Nuke'a:
** BAD A/R ** złe proporcje obrazu, np. ludzie wydają się za grubi/chudzi (A/R - Aspect Ratio)
** BAD IVTC ** proces konwersji szybkości klatek był nieprawidłowy (IVTC - Inverse Telecine)
** INTERLACED ** czarne linie spowodowane niewłaściwym uszeregowaniem pól (Interlaced - z przeplotem)
DUPE
Duplikat to po prostu coś, co już istnieje. Nie ma powodu, aby istniały dwie identyczne wersje.
Post został pochwalony 0 razy
|
|